Målsättning
Att få en djupare förståelse för fåglarnas väsen och på vilket sätt de skiljer sig från däggdjur (inklusive människor) och andra djur. Och vilka egenskaper de har gemensamt med vissa eller alla andra djurgrupper.
Handledare
Handledaren bör vara en erfaren ornitolog med någorlunda insikt i fåglars beteende och evolutionens mekanismer.
Deltagarnas förkunskaper
Inga speciella förkunskaper krävs, men en viss erfarenhet av fågellivet är en fördel. Ett intresse för processerna i naturen är viktigare!
Antal sammankomster
Cirkeln kan genomföras som 6 sammankomster (alla inomhus) eller som exempelvis 10 sammankomster (6 inomhus och 4 exkursioner).
Allmän uppläggning
Cirkeln följer avsnitten i boken Hönshjärna, magnetkompass och delat föräldraskap. Här och var ges tips på litteratur för bredvidläsning (som man kan välja om man vill använda sig av eller inte helt beroende på gruppens och den enskilda deltagarens ambitionsnivå). Speciellt användbar som bredvidläsningsbok är I fåglarnas värld som på många punkter behandlar samma frågor som Hönshjärna men med något utförligare text.
Temat för boken och cirkeln kan lämpligen sammanfattas med frågan ”Vad är fåglarna för ena jeppar egentligen?” – vilket delvis innebär ett närmast filosofiskt sätt att angripa ämnet.
Med andra ord dyker många frågor upp utan att det finns något fixt och färdigt svar – alltså gott om utrymme för spekulationer och konstruktivt tänkande.
Om man väljer att kombinera cirkeln med ett antal exkursioner kan det vara klokt om cirkelledaren utifrån de tidigare innesammankomsterna förbereder några diskussionsfrågor som anknyter till årstiden, miljöerna och det fågelliv man upplever i fält. Cirkelledaren bör också hålla koll på hela cirkeln, så att om man till exempel i fält ser en fågel som badar eller putsar sig tar man upp de frågeställningarna trots att de inte behandlas förrän i samband med sammankomst 6.
Föreslagen bredvidläsning
Fågelflyttning. Thomas Alerstam, 1982. Signum.
Fåglarna i Sverige – antal och förekomst. Ulf Ottosson m.fl., 2012. Sveriges Ornitologiska Förening.
Fåglarnas ekologi. Jan Ekman & Arne Lundberg (red.), 1997. Vår Fågelvärld, supplement 26.
I fåglarnas värld. Magnus Ullman, 2008. Bilda Förlag.
”Inget stöd för att kråkfåglar resonerar”. Johan Lind, 2017. Vår Fågelvärld, häfte 2017/2: 22–27.
Svenska åldersrekord:
Sammankomst 1
Deltagarna presenterar sig och sitt fågel-/naturintresse för varandra och bekantar sig lite med boken Hönshjärna.
Titta gärna igenom listan för bredvidläsning – vilka av böckerna finns inom gruppen? Men observera: helt beroende på ambitionsnivå går det mycket bra att genomföra studierna utan bredvidläsning.
Om det finns tid kan man alltid börja mjuka upp sig med frågan ”Vad är en fågel?”
Sammankomst 2
Skickliga flygare (4–39)
Bredvidläsning
Fågelflyttning, kapitlen ”Flyghastighet” och ”Flyghöjd”.
I fåglarnas värld, kapitlen ”Byggd att flyga” och ”Den långa resan”.
Sammankomst 3
Magnetsinne; Häckar parvis; Diar inte; Lägger ägg (40–75)
Bredvidläsning
Fågelflyttning, kapitlet ”Olika kompasser”.
Fåglarnas ekologi, kapitlet ”Flyttfåglarnas orientering”.
I fåglarnas värld, kapitlet ”Konkurrens, otrohet och curlingföräldrar”.
Sammankomst 4
Dagaktiva – bra syn (76–109)
Bredvidläsning
I fåglarnas värld, avsnittet ”Skarpsynt”.
Sammankomst 5
Begränsat luktsinne; Medfött viktigare än inlärt (110–153)
Bredvidläsning
I fåglarnas värld, avsnittet ”Hönshjärna”.
”Inget stöd för att kråkfåglar resonerar”. Vår Fågelvärld, häfte 2/2017: 22–27.
Sammankomst 6
Fjäderklädda; Kortlivade (154–187)
Bredvidläsning
Fåglarna i Sverige – antal och förekomst.
Fåglarnas ekologi, kapitlen ”Ruggning – hur fåglarna byter fjädrar” och ”Parasiter och sjukdomar hos fåglar”.
I fåglarnas värld, avsnitten ”Lev hårt, dö ung”, ”Fjäderlöss, sugmaskar och personlig hygien” och ”Balans”.
Svenska åldersrekord:
Avslutningsvis:
© APUS Förlag www.apusbok.se